Fremtidige krav til marketingchefen

Fremtidige krav til marketingchefen

Analyser blandt marketingcheferne (bl.a. CA 2012) viser, at en majoritet af marketingcheferne føler sig pressede på udviklingen inden for de nye digitale teknologier og de nye markedsvilkår. Hertil kommer virksomhedernes behov for at alle marketinginvesteringer – netop er investeringer – og dermed skal udvise en tilfredsstillende “forrentning” før der bruges en krone. Det stiller både store analytiske krav og kræver, at den marketingprofessionelle evner at kigge op over marketingfunktionens “silokant” for at se alle marketingaktiviteter i virksomhedens samlede forretningsmæssige perspektiv.

Vores erfaring med de talenter vi rekrutterer, er, at de marketingmæssige redskaber egentlig blot er en “hygiejnefaktor” – man overser nemlig ofte den personlige profil hos kandidaten. I DISC-terminologi er egenskaber som målrettethed, kreativitet og udadvendthed/formidlingsevner, samt analytiske/strukturevne vigtige målsætninger for at kandidaten får succes i stillingen.


Marketingchefens rolle ændrer sig, men fem grundlæggende færdigheder vil altid være nødvendige.

Teknologi har ændret markedsføringen i en sådan grad, at jobbeskrivelserne, forventningerne og ansvarsområderne hos de nuværende marketingchefer er meget forskellige fra, hvad de var for blot ti år siden. Det er klart, at det ikke længere er nok at udsende pressemeddelelser og opdatere virksomhedens hjemmeside.

Dagens marketingfolk er nødt til at holde sig opdaterede på tendenser og teknologi. De har brug for at vide, hvordan sociale medier, søgning, video, konverteringer og analyser arbejder i et marketing mix.

Heldigvis er der grundlæggende færdigheder, der altid vil være efterspørgsel efter. Her gennemgår vi fem vigtige færdigheder, som enhver fremtidig marketingchef skal udvikle.

 

1. Kritisk tænkning

I en undersøgelse foretaget af American Management Association (AMA), svarede et flertal af virksomhedsledere, at de havde brug for medarbejdere med solid kritisk tænkning, men at den daværende pulje af arbejdstagere ikke havde udviklet den kritiske tænkning tilstrækkeligt. Kritisk tænkning, eller evnen til at analysere situationer eller udsagn og fastslå deres gyldighed, er grundlaget for, at moderne ledende medarbejdere bygger deres karriere. Kritisk tænkning skaber kreativ tænkning, som igen løser problemer. Dette er præcis, hvad arbejdsgiverne har brug for fra marketingchefen.

2. Projektledelse

I erhvervslivet i dag kan en titel som projektleder ikke stå alene. Projekter kan være enkle eller komplekse, på kort eller lang sigt, men i marketing sker de i stigende grad i et hurtigt svar på sociale mediemuligheder og kundeengagement. Fremtidige marketingchefer bliver nødt til at skærpe deres projektledelsesevner for at lede deres hold, og dermed at nå deres mål.

3. Analytiske færdigheder

Succesfulde marketingchefer tænker analytisk. De kender værdien af ​​den enorme mængde data, der er til rådighed i dag, og er meget interesserede i, hvad disse data kan afsløre om forbrugeradfærd, effektivitet af forskellige markedsføringsmetoder m.m. De bedste ledere ved også, hvordan man ser ud over data og opsamler trends og mønstre, der kan føre til bedre og mere succesfulde marketingindsatser.

4. Holistisk tilgang

Fremtidige marketingchefer vil nærme sig markedsføring ved at tænke i forhold til integrerede, sammenkoblede systemer og hvordan de påvirker hinanden. Fra messearrangementer til Twitter-feeds, er det meget vigtigt at se, hvordan forholdet mellem alle dele af markedsplanen virker for at kunne styre dem effektivt.

5. Tekniske færdigheder

Fordi teknologien vil fortsætte med at avancere og influere på, hvordan marketing er gennemført, vil det altid være vigtigt for marketingchefer at have teknologisk viden. Kundens engagement bliver større og større, og konkurrencen om deres opmærksomhed betyder, at man leverer de tjenester og oplysninger, de ønsker, gennem brugervenlige apps og værktøjer til opbygning af relationer. Så selvom marketingchefen vil få brug for teknologiudviklere til at skabe værktøjerne, skal de være fortrolige med, hvad forbrugerne vil have, og hvordan de bedst kan levere dette.

 Kilde: University of Florida Executive Education

 

Svar