Ville det ikke være fantastisk at ansætte en professionel kreativ, der er super erfaren og opdateret i alle de seneste og bedste teknologier?
Der er mange virksomheder, der opslår jobbeskrivelser, hvor det virker som om, at deres ultimative mål er at finde en ny medarbejder, der kan gøre alt det de måske har brug for nu eller i fremtiden. Problemet er bare, at sådan en kreativ dynamo ville være super at ansætte, men de eksisterer simpelthen bare ikke.
Mange virksomheder udarbejder ønskesedler med de færdigheder, de måske en dag kræver, herunder de nyeste teknologier, fordi de vil demonstrere ekspertise i hver enkelt – selvom de ikke ved, hvad de nyeste værktøjer gør. Da Adobe Flash blev frigivet, så vi for eksempel mange, der søgte kandidater med erfaring i at bruge det pågældende software, selvom de fleste virksomheder ikke brugte det internt på det tidspunkt.
Udfordringen for mange virksomheder er, at det kan være svært at opnå godkendelse af en jobbeskrivelse og det er meget tidskrævende (for ikke at nævne den hårde opgave det kan være, at få tilladelse til at ansætte en ny medarbejder), at ledere vælger at stå ved deres oprindelige ansættelseskriterier. Ændring af vilkårene for deres søgning kan blive et logistisk mareridt. Som følge heraf går mange virksomheder derfor på markedet med en jobbeskrivelse, der ofte kræver ekstraordinære færdigheder. Dette kan føre til, at deres rekruttering fører dem på afveje og kan endda afholde ellers kvalificerede kandidater fra at søge stillingen.
Vi har set et lignende scenario i disse situationer. Kandidater bliver ansat i en stilling, hvor de indser, at de er overkvalificerede eller keder sig, når det spændende arbejde de er blevet lovet ikke materialiserer sig, kun for at afslutte ansættelsen inden for måneder. Tænk på omkostningerne og den tid der bliver brugt i forbindelse med ansættelsen af den nye medarbejder, der afslutter ansættelsesforholdet hurtigt efter. Det er slemt nok i sig selv, men det kan også få en stor negativ indvirkning på omsætningen og på kulturen på arbejdspladsen og ikke mindst, på virksomhedens brand.
Den bedste tilgang, når man søger en ny medarbejder, er at ansætte en, hvis evner kan vokse til at opfylde virksomhedens behov over tid. Ledende organisationer – især kreative – har brug for mennesker, der er innovative og kreative nok til at komme med løsninger over tid. Hvis de mangler en færdighed, giver det mere mening at sende dem på et kursus for at lukke hullerne i deres ekspertise. Et stærkt karriereudviklingsprogram kan også være et stort medarbejderinddragelses- og fastholdelsesværktøj, der viser en virksomheds engagement i sine medarbejdere. Anbefalingen er, at undgå at forsøge at ansætte nogen med færdigheder, som virksomheden ikke behøver. Fordi det kan simpelthen meget nemt ende i en katastrofe!